Sinds de vele DDOS aanvallen van de afgelopen weken, waardoor er regelmatig problemen waren met telebankieren bij een aantal banken, worden er veel phishing mails gezien. Middels deze mailberichten wordt geprobeerd een klant te lokken naar een nagemaakte, maar dus neppe, website. Deze website ziet er qua uiterlijk identiek uit. Echter is het internet adres duidelijk anders. Het doel is om de ingevulde gegevens te hergebruiken om bijvoorbeeld een bankrekening te kunnen plunderen.
Hieronder een voorbeeld van een goed nagemaakte inlogscherm van de Rabobank.
Belangrijk om te constateren is dat de URL (het complete internetadres boven in de adresbalk) niet van de Rabobank is.
Ten tweede dient deze te beginnen met HTTPS waardoor de kleur groen moet zijn. Deze groene kleur geeft tevens aan dat het beveiligde certificaat toebehoort aan deze bank.
Hoe te voorkomen dat u slachtoffer wordt
De volgende aandachtspunten zijn belangrijk om op te letten voordat u inlogt met uw unieke inloggevens
- Banken vragen nooit om dergelijke gevoelige informatie via email
- Controleer altijd de URL voordat uw zich aanmeldt met uw unieke gegevens
- Het internetadres van de bank moet altijd beginnen met "https://". Hierdoor bevindt u zich op een beveiligde website en is de kleur van dit adres ook groen gekleurd.
Doe bij twijfel een veiligheidscheck
Twijfelt u aan de veiligheid van uw computer dan kunt u bij PC Hulplijn terecht voor een veiligheidscontrole. Een specialist kijkt met u mee via hulp op afstand en doet een aantal veiligheidschecks. Voor directe computerhulp kunt u bellen naar onze helpdesk | 0900-5555533.
Of neem een onderhoud en support abonnement en profiteer van computerhulp en service voor een laag en vast tarief. Klik hier voor meer informatie.