ABN-AMRO klanten geteisterd door Phishing-mails

In de week van 19 maart jl. zijn er diverse mails verspreid welke zogenaamd afkomstig zijn van support@abnamro. In deze mails wordt verzocht een update uit te voeren om de veiligheid van internetbankieren te waarborgen. Ook wordt er gevraagd de bijlage te installeren; wat een trojan virus is.

Een voorbeeld van een dergelijke mail ziet u hieronder:


Geachte gebruiker!

Onze bank houdt regelmatig toezicht over de laatste vorderingen ter tegenstrijding van netpiraten en treft steeds preventiemaatregelen om zijn klanten tegen opscheppers te beschermen. Een groep vakmensen op het gebied van computerveiligheid is te weten gekomen van een grove fout in het protocol SSL, die door een hacker kan worden gebruikt om toegang te krijgen tot uw bankrekening. Vanaf morgen wordt er in het toegangsysteem tot klantenrekeningen een nieuw protocol SSL3 in gebruik genomen, dat op het huidige moment als het meest veilig wordt beschouwd. De klanten die gebruik maken van Internet-browsers zonder SSL3 kunnen dus geen toegang krijgen tot hun bankrekeningen via het Intenet. U dient uw browser te vernieuwen. Onze vakmensen hebben de vernieuwingen voor alle browsertype?s uitgewerkt. De vernieuwing is aan deze brief bijgelegd. U hoeft de programma-module gewoon te starten en de vernieuwing wordt automatisch opgeslagen." De programmamodule ms_ssl3_upd.exe is bijgelegd. Bedankt voor uw ondersteuning en wij hopen verder met u samen te werken.


Wat te doen?

De mail direct weggooien en in geen geval de bijlages openen! Dan is er verder niks aan de hand.

Indien u de bijlage wel heeft geopend en u meent slachtoffer te zijn van deze Phishing mail, dan is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met ABN AMRO op 0900-0024.

 

PC Hulplijn

Go to top